Wybierz kategorię wydarzeń
Wybierz kategorię instytucji
Strony informacyjne
Wyszukaj w katalogu
Dodaj firmę
Polecane firmy

Zasady savoir vivre w biznesie

Savoir vivre
Zasady savoir vivre w biznesie

Znajomość biznesowej etykiety pozwoli nam godnie reprezentować własną firmę czy instytucję, dlatego warto znać jej zasady.
Jeśli chodzi o powitanie, nigdy nie powinno się ono odbywać nad stołem, każdorazowo musimy zza niego wyjść, by uścisnąć komuś dłoń. W czasie powitania nie błądźmy wzrokiem, patrzmy w oczy drugiej osobie, starając się zachować na twarzy miły i uprzejmy uśmiech.

To kobieta jako pierwsza podaje dłoń mężczyźnie, podobnie jak osoba starsza lub piastująca wyższe stanowisko. Nasz uścisk dłoni winien być pewny i w miarę intensywny (choć nie taki, który miażdżyłby niemal palce drugiej osobie). Nie podawajmy jednak jej gestem omdlewającym czy zbyt delikatnie.

W świecie biznesu zawsze przedstawiamy się pełnym imieniem i nazwiskiem. Gdy zaś pragniemy zaproponować komuś przejście na „ty”, nie zapominamy o zasadzie, że kobieta powinna zaproponować to mężczyźnie, osoba o wyższym stanowisku tej piastującej niższe, osoba starsza młodszej.

Bardzo istotna kwestia to tytułowanie poszczególnych osób. Zwróćmy szczególną uwagę na to, iż gdy mamy do czynienia z wiceprezesem czy wicedyrektorem, powinniśmy mówić o nich „prezes”, „dyrektor”. Jeśli nie wiemy, w jaki sposób zwrócić się do kogoś, najprościej będzie używać tytułu naukowego (np. „Panie Profesorze”).

W świecie biznesu niezwykle ważną rolę odgrywają wizytówki, należy zatem wiedzieć, w jaki sposób wręczać je i odbierać. Nie prosimy o wizytówkę kobiety, osobie wyższej stanowiskiem czy starszej wiekiem – one same muszą nam to zaproponować. Wizytówkę należy po otrzymaniu przeczytać, później zaś pod żadnym pozorem nie wkładać jej do kieszeni spodni – to bowiem uznane byłoby za znieważenie drugiej osoby. Kobieta powinna schować ją do torebki, zaś mężczyzna do wewnętrznej kieszeni marynarki.  Wizytówkami wymieniamy się na koniec spotkania.